Tai Ji Qi Gong

Uniek in de regio voor Den Haag en omstreken: bij STIL. | body & mind studio staat Tai Ji Qi Gong gewoon wekelijks op het lesrooster! Doe je een keer mee?

Waarom Tai Ji Qi Gong
Tijdens deze les oefen je met eeuwenoude Chinese bewegingskunsten en ademhalingsoefeningen. Deze bewegingen geven meer energie, bieden ontspanning, versterken de weerstand en bevorderen de bloedsomloop en spijsvertering. De les start altijd met een uitgebreide opwarming van het lichaam. Allereerst wordt er aandacht gegeven aan het losmaken en soepel houden van de gewrichten en spieren. Er wordt gewerkt met oefeningen voor de coördinatie, energie- en ademhalingsoefeningen en Tai Ji oefeningen.

Wat is Tai Ji?
Tai Ji Quan (kort gezegd Tai Ji)-oefeningen bestaan uit een reeks langzame, vloeiende bewegingen. De bewegingen zijn veelal rond, waardoor op een zachte manier het hele lichaam in beweging is. Ontspannen bewegen is tijdens de uitvoering van groot belang. Door een goede houding kunnen spiergroepen weer optimaal gebruikt worden. Evenwicht, concentratie en coördinatie zijn de wezenlijke aspecten die tijdens het uitvoeren van Tai Ji geoefend worden. Bij Tai Ji staat het gezondheidsaspect voorop. Er wordt geen fysieke kracht toegepast, alleen innerlijke kracht en het idee/de intentie van de beweging.

Ook geschikt voor 55+
De praktijk heeft uitgewezen dat het mogelijk is om tot op zeer hoge leeftijd met Tai Ji bezig te zijn. Voor ouderen is het zeer belangrijk om de gewrichten soepel te houden en de spieren in beweging te houden. Jongere mensen kunnen leniger en sterker worden. Resultaat van het beoefenen van deze sport is dat men zich prettiger gaat voelen en makkelijker beweegt. Hierdoor krijgt iedereen ook meer zelfvertrouwen.

Stijlen
Er bestaan binnen Tai Ji verschillende stijlen, zoals de Chen-Yang-Wu- en Sunstijl, waarbij de Yangstijl voornamelijk langzaam wordt uitgevoerd en de Chenstijl ook explosieve momenten kent. Deze stijlen zijn vaak weer onderverdeeld in diverse substijlen van leraren die er hun eigen kennis, vaardigheid en ervaring aan toe hebben gevoegd. De bewegingen worden in een vaste volgorde uitgevoerd. Tai Ji-beoefenaren spreken van vormen (taolu). Elke stijl kent zijn eigen vormen, die van leraar op leerling worden overgedragen. Een vorm helemaal doorlopen varieert in tijd van 5 tot 25 minuten. De langzame bewegingen, die vanuit de buik en vooral zeer ontspannen uitgevoerd worden, zijn kenmerkend voor Tai Ji. Met name in de Chen-stijl is de nadruk op het zelfverdedigingsaspect veel sterker aanwezig dan bij bijvoorbeeld de Yang-stijl.

Qi Gong 
(spreek uit Tsjie Koeng) of: ‘energie-oefening’.
Een vast onderdeel van de lessen is Qi Gong. Hierbij worden - net zoals bij Tai Ji - bewegingen langzaam uitgevoerd. Er wordt specifiek op de ademhaling gelet. Doel van Qi Gong is om blokkades op te heffen die ontstaan zijn in de energiebanen, zodat de ‘qi’ (energie) vrijkomt en weer door kan stromen. Men kan dit ervaren als een warme stroom of tinteling in armen, benen, handen of voeten.

Het beoefenen van Qi Gong is een goede manier om stress en stressverschijnselen (hyperventilatie, slecht slapen enzovoort) te bestrijden. 

Duur:                55 minuten
Intensiteit:        Laag
Verbranding:    Tot 300 cal

Wil je een keer mee doen? 
Vul dan onderstaand formulier in voor het aanvragen van een proefles en wij nemen snel contact met je op.
 
STIL. | body & mind studio is powered by Westvliet Family Sports & Health Club.

Ja, ik wil een gratis proefles!